Negatywne skutki stosowania leków na ADHD bez psychoedukacji

Stosowanie leków na ADHD, takich jak metylofenidat (np. Medikinet) czy amfetaminy (np. Elvanse), może przynieść znaczną poprawę w zakresie koncentracji i kontroli impulsów. Jednak ich skuteczność jest ograniczona, jeśli nie towarzyszy im psychoedukacja i zmiana nawyków. W tym artykule przyjrzymy się, jakie mogą być negatywne skutki stosowania farmakoterapii bez odpowiedniego wsparcia edukacyjnego i psychologicznego.

Monika Gorzelak

3/14/20252 min read

red blue and yellow beads on white snow
red blue and yellow beads on white snow
Zależność od leków i brak rozwijania strategii behawioralnych

Leki mogą poprawiać objawy ADHD, ale nie uczą pacjenta, jak radzić sobie z trudnościami w dłuższej perspektywie. Badania wskazują, że osoby polegające wyłącznie na farmakoterapii mogą mieć trudności z funkcjonowaniem po odstawieniu leków. Według badania MTA (Multimodal Treatment Study of ADHD, 1999), dzieci leczone wyłącznie farmakologicznie miały początkowo lepsze wyniki niż te, które nie otrzymywały leków, ale długoterminowo korzyści te się zmniejszały, zwłaszcza gdy brakowało wsparcia psychologicznego.

Brak zrozumienia własnego ADHD i budowanie negatywnej tożsamości

Bez psychoedukacji osoby z ADHD mogą postrzegać siebie jako „złe” lub „leniwe”, zamiast rozumieć swoją neuroatypowość. W rezultacie mogą doświadczać niskiej samooceny, poczucia winy i frustracji. Psychoedukacja pomaga osobom z ADHD zrozumieć, jak ich mózg funkcjonuje, jakie mają mocne strony i jakie strategie mogą stosować, aby skutecznie zarządzać codziennymi wyzwaniami.

Maskowanie problemów zamiast ich rozwiązywania

Leki mogą poprawić koncentrację, ale nie rozwiązują trudności związanych z organizacją, regulacją emocji czy interakcjami społecznymi. Osoby przyjmujące farmakoterapię bez wsparcia psychoedukacyjnego mogą nieświadomie maskować swoje trudności, zamiast je przepracować. W efekcie mogą czuć się przeciążone, gdy leki przestaną działać.

Skutki uboczne i brak umiejętności radzenia sobie z nimi

Farmakoterapia ADHD może wiązać się ze skutkami ubocznymi, takimi jak bezsenność, zmniejszony apetyt, lęk czy drażliwość. Osoby, które nie są świadome mechanizmu działania leków i alternatywnych strategii radzenia sobie, mogą zrezygnować z leczenia, nie wiedząc, że można dostosować dawkę lub uzupełnić leczenie terapią behawioralną.

Problemy w relacjach interpersonalnych

Osoby stosujące wyłącznie farmakoterapię mogą nie rozwijać umiejętności społecznych, które są kluczowe dla nawiązywania i utrzymywania relacji. Brak psychoedukacji może prowadzić do nieporozumień w rodzinie i pracy – zarówno dla osoby z ADHD, jak i jej otoczenia, które często nie rozumie, z czym się zmaga.

Przykład z życia

Emma, 16-letnia uczennica, zaczęła stosować metylofenidat po diagnozie ADHD. Na początku odczuwała dużą poprawę – łatwiej było jej skupić się na nauce i wykonywać obowiązki domowe. Jednak po kilku miesiącach zauważyła, że jej organizacja czasu wciąż pozostawia wiele do życzenia, a frustracja narasta, gdy efekt leków słabnie. Brak psychoedukacji sprawił, że nie wiedziała, jak wdrażać strategie zarządzania czasem i emocjami. Dopiero po włączeniu terapii poznawczo-behawioralnej i warsztatów psychoedukacyjnych zaczęła budować trwałe nawyki, które pozwoliły jej lepiej funkcjonować również poza okresem działania leków.

Leki mogą być ważnym elementem leczenia ADHD, ale nie powinny stanowić jedynego narzędzia. Bez psychoedukacji pacjenci nie uczą się rozumieć swojego ADHD, rozwijać zdrowych nawyków i radzić sobie w codziennych sytuacjach. Włączenie psychoedukacji, terapii behawioralnej i strategii samoregulacji jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu w zarządzaniu ADHD.